El servei de recollida d’animals abandonats, perduts o extraviats s’activa a partir d’un avís previ, que pot dur l’Ajuntament, un particular o qualsevol altra entitat. La gestió del centre d’acollida comporta la neteja de cada gàbia,l’alimentació i el control veterinari de cada animal.
Competències municipals segons la Llei de protecció dels animals (D.L.2/2008 del 15 d’abril):
1. Gestionar el cens municipal d’animals de companyia (gossos, gats i fures).
2. Recollir les comunicacions de pèrdues d’animals per part dels propietaris.
3. Recollir i controlar als animals abandonats. els perduts i els salvatges abandonats.
4. Disposar de centres de recollida d’animals abandonats o perduts o bé conveniar-ho amb altres ens locals. En cas de no disposar d’aquestes instal·lacions, es pot concertar la recollida amb entitats externes, ja siguin associacions de protecció i defensa dels animals o empreses especialitzades.
5. Confiscar animals de companyia si hi ha indicis de:
- Maltractament o tortura
- Símptomes d’agressions físiques
- Desnutrició i deficient atenció veterinària
- Permanència en instal·lacions indegudes.
6. Notificar al propietari d’un animal que s’ha trobat abandonat i porta micro-xip, que té 20 dies per recuperar-lo.
7. Identificar i esterilitzar els animals recollits.
8. Capturar en viu els gossos, els gats i les fures.
9. Inspeccionar i vigilar dins del municipi:
- Els animals de companyia
- Els nuclis zoològics
10. Aïllar o comissar els animals de companyia als quals se’ls hagi diagnosticat malalties transmissibles a les persones, previ informe dels departaments competents en medi ambient i sanitat animal.
11. Sancionar les infraccions greus.
12. Controlar els gossos potencialment perillosos
- Tramitar el permís de llicència i conducció
- Gestionar el registre d’aquestes races
- Sancionar